
De wereldwijde belangstelling voor cryptocurrencies groeit. Daarmee neemt ook het aantal crypto gerelateerde advertenties toe. Spanje stelt daarom nieuwe regels en sancties op.
Bezorgdheid
Sommige bedrijven grijpen deze stijging aan voor het promoten van digitale activa. Regelgevers van over de hele wereld zijn minder blij met deze ontwikkelingen.
De toename van de cryptocurrency advertenties leidt tot bezorgdheid. Zeker in Spanje en het Verenigd Koninkrijk. Zij maken zich zorgen over het risico op verslavingen en financiële schade.
Nieuwe regelgeving
De Spaanse toezichthouder heeft daarom nieuwe beperkingen opgesteld. De beperkingen zijn gericht op het promoten van cryptocurrencies door influencers en verkooppunten.
De CNMV is verantwoordelijk voor de financiële regulering binnen de effectenmarkt. Het agentschap heeft recent een persbericht uitgegeven. Daarin zijn de regels vastgelegd.
Disclaimer
Vanaf nu moeten crypto advertenties een disclaimer bevatten. Deze luidt als volgt:
“Beleggingen in crypto activa zijn niet gereguleerd. Ze zijn mogelijk niet geschikt voor kleine beleggers. Het volledige geïnvesteerde bedrag kan daarom verloren gaan.”
Ook worden er regels en criteria vastgesteld. Dit met betrekking tot de promotie van crypto activa.
Waarheidsgetrouw
De nieuwe regels hebben als doel dat de promotie van cryptocurrencies waarheidsgetrouw en begrijpelijk moet zijn. Ook mag de inhoud niet misleidend zijn.
De nieuwe regelgeving omvat tevens een risicowaarschuwing. Maar er zijn nog meer nieuwe regels. Dat geldt met name voor influencers die meer dan 100.000 volgers hebben.
17 februari 2022
Het CNMV wil op de hoogte worden gesteld door de adverteerders. Dat moet minimaal 10 dagen voor het lanceren van een campagne. De regelgeving gaat van start op 17 februari 2022.
Het overtreden van de regelgeving heeft sancties tot het gevolg. Recent heeft ook voetballer Andrés Iniesta een waarschuwing ontvangen. Dit voor het promoten van Binance.
Meta
Ook toezichthouders in Singapore hebben richtlijnen uitgebracht over deze kwestie. Adverteerders mogen hun diensten alleen promoten via hun eigen officiële social media account.
Zelfs miljardenbedrijven lanceren nieuwe sets met regels. Ook zij willen de regels omtrent cryptocurrency advertenties aan banden leggen.
Meta heeft zijn criteria bijgewerkt voor cryptocurrency advertenties op het platform. Er moet aan andere regels worden voldaan om in aanmerking te komen.