Wacht niet tot het te laat is: Cryptocurrencies kopen en meedoen met geld verdienen!

Leestijd: 3 minuten

Queenie Tan (zie instagram account) zit vol financieel advies. Of het nu gaat om goedkope date-ideeën, meubels kopen, je eerste USD 100.000 besparen, je belastingaangifte doen of investeren in Dogecoin; er is schijnbaar geen onderwerp dat de 24-jarige vrouw uit Sydney niet vol vertrouwen kan aanpakken.

Stormgain crypto

Haar berichten en video’s hebben haar 15.000 volgers op Instagram en 42.000 volgers op TikTok opgeleverd. Haar uitleg over Australische belastingregels voor meer-waarden van cryptovaluta is meer dan 360.000 keer bekeken. Haar tips voor eerste huizenkopers meer dan 400.000 keer. Beide video’s duren minder dan een minuut.

Ander financieel advies is gereguleerd

De Australian Securities and Investments Commission zegt dat klachten over financieel advies zonder vergunning, onder meer via sociale media, sinds maart 2020 escaleren. Dit was het begin van de COVID-19 pandemie. De bedrijfsregulator heeft zijn bezorgdheid geuit over een dergelijk advies omdat consumenten geen wettelijke bescherming genieten.

In Australië (zoals elders) zijn er wetten die het gedrag regelen van degenen die financiële adviesbedrijven runnen. Adviseurs moeten een vergunning hebben. Jezelf aanprijzen als financieel adviseur zonder vergunning kan leiden tot een boete tot AUD 133.200 en een gevangenisstraf van maximaal vijf jaar.

Stormgain crypto

Om in aanmerking te komen voor een licentie moeten cursussen worden voltooid en examens worden afgelegd.

Om een finfluencer te worden, daarentegen, is geen enkele specifieke expertise vereist. Bij de meeste contentmakers zijn ze gebonden aan algemene regels tegen valse en misleidende claims, platformrichtlijnen en marketingcodes die vereisen dat betaalde partnerschappen worden bekendgemaakt.

Wat is een ‘Finfluencer’?

Queenie’s kwalificaties als financieel expert zijn klein. Ze heeft gewerkt als marketing manager. Ze zegt dat ze in vijf jaar bijna 350.000 AUD aan activa heeft opgebouwd. Dat is, naast fotogeniek en levendig, meer dan genoeg om toe te treden tot de zwellende gelederen van ‘finfluencers’. Finfluencers zijn makers van sociale media-inhoud die een publiek opbouwen door financieel advies te geven.

Finfluencer worden kan zeer lucratief zijn. op TikTok is de hashtag #FinTok meer dan 340m keer bekeken. Onder de top FinTok elite is de Californische Stephen Chen. Hij is een voormalig wiskundeleraar die ‘’financiële vrijheidscoach’’ werd met bijna 780.000 volgers. Een andere is Sara Rosalia, een Canadese tiener die als ‘’Sara Finance’’ meer dan 670.000 volgers heeft getrokken.

Aspirant-influencers vinden financiële content ook een succesvolle formule op YouTube, Twitter en Reddit.

Maar hoe lucratief deze trend ook is voor degenen die de top van de finfluencer-geldboom halen, de winsten voor volgers zijn veel minder zeker. Het is het wilde westen voor financiële informatie, met weinig van de checks and balances die andere gebieden van financieel advies reguleren.

Drie tips om finfluencers te beoordelen

Uiteraard zijn lang niet alle finfluencers verdacht. Hun advies, zoals de tips van Queenie Tan over geld besparen, kan heel verstandig zijn. ze zouden niet populair zijn als er geen vraag was naar toegankelijke financiële informatie die zelf geen fortuin kost.

Dus hier zijn drie tips voor als je van #fintok houdt. Deze tips kunnen je helpen om de geloofwaardigheid van een influencer en hun advies te beoordelen.

Ten eerste, ga er niet van uit dat een groot aantal volgers iemand de moeite waard maakt om te volgen. Populariteit staat niet gelijk aan geloofwaardigheid. Kijk naar hun achtergrond en onderwijskwalificaties. Je hebt geen diploma nodig om rijk te worden, maar er moet een soort bewijs zijn dat de beweringen van iemand afkomstig zijn die het waard is om naar te luisteren.

Ten tweede, waarom delen ze hun geheimen gratis met je? De Chinese filosoof Lao-tzu wordt gecrediteerd met het zeggen: ‘’zij die het weten vertellen het niet’’. Dit is nu net zo waar als in de 6e eeuw. Als een influencer echt een strategie heeft om de markt te verslaan, waarom vertellen ze dan op sociale media aan iedereen erover? Iedereen die een bepaalde voorraad of product of strategie aanhaalt, moet met argwaan worden behandeld.

Ten derde, wees op je hoede voor iedereen die een rijk-snel plan promoot. Ja, het is mogelijk om een enorm rendement te behalen op een initiële investering. Maar dergelijke meevallers zijn eerder uitzondering dan regel.

Elke influencer die je vertelt om hun geheimen van succes na te bootsen, vertelt je waarschijnlijk niet de volledige waarheid. Tenzij ze je ook adviseren om je geluk te beproeven als finfluencer.

© 2021 - Crypto.nl | Privacy disclaimer | Contact

No coins selected